Blog

Blog psychologów z Gabinetu RAZEM (Warszawa-Ursynów). Piszemy o lęku, pracoholizmie, stresie, problemach par, dzieci i młodzieży. Zasubskrybuj nasz blog psychologiczny, komentuj wpisy, dziękujemy Ci za czas i uwagę.
Rozmiar czcionki: +
4 minutes reading time (721 words)

EURO 2012 z perspektywy psychologa sportowego

"Sport to nie tylko wysportowane ciało… To także odpowiednio wytrenowany mózg"

Mistrzostwa Europy w Piłce Nożnej EURO 2012 zbliżają się wielkimi krokami. Emocje sięgają zenitu, przygotowujemy się do kibicowania.

Wszyscy zadają sobie pytania, czy nasza reprezentacja wyjdzie z grupy, kto wygra. Jaką rolę odgrywa w tym przygotowanie mentalne zawodników i jak wpływa ono na to, aby drużyna mogła prawdziwie zaistnieć w turnieju oraz zawalczyć o najwyższe pozycje na podium?

Trening mentalny - na czym to w ogóle polega?

EURO 2012
Jedna strona medalu to przygotowanie fizyczne, treningi, wytrzymałość, elastyczność, dobre przygotowanie od strony technicznej. Do tego oprócz naturalnego, wrodzonego talentu potrzebna jest też ciężka praca, systematyczność, motywacja, dyscyplina. Zakłada się, że przygotowanie fizyczne to tylko 50% sukcesu, czyli pozostałe 50% przypada psychice zawodnika, jego nastawieniu, motywacji, wierze w to, że jest w stanie wygrać. Oznacza to, że będąc nawet najlepiej przygotowanym fizycznie, ale nie radząc sobie psychicznie, raczej nie ma co mówić o jakimkolwiek miejscu na podium. 

Często problemem sportowców jest zbyt duża presja, niska samoocena, stres, obniżona motywacja lub przegrana w zawodach sportowych. Pojawia się blokada, lęk przed kolejną porażką, brak motywacji do dalszego treningu. W tym właśnie zakresie może być pomocny psycholog sportu, który pomaga wyznaczać optymalne dla danego zawodnika cele, radzić sobie z przegraną i stresem oraz zwiększyć kontrolę nad swoimi myślami, emocjami i zachowaniem.

Piłka nożna to przede wszystkim sport drużynowy, tak więc praca nad psychiką zawodników skupia się głównie wokół grupy i tego jakie zjawiska w niej zachodzą. Relacje między zawodnikami oraz między zawodnikami i trenerem mają zasadnicze znaczenie.

Co więc sprawia, że drużyny sportowe są lepsze lub gorsze? Wpływa na to kilka czynników. Przede wszystkim mówimy o grupie ludzi, gdzie każdy  z nich ma swoje talenty, predyspozycje, cele ale też słabe strony. Zadaniem trenera, ale też i psychologa sportowego jest doprowadzenie do momentu, kiedy ta grupa ludzi będzie działała razem na rzecz tego wspólnego celu – aby wygrać.

Istotne są tutaj: nastawienie poszczególnych zawodników, dobre relacje w drużynie, rozwiązywanie konfliktów na bieżąco. Bardzo ważnym elementem jest tzw. spójność grupy, czyli jej zgranie. Co to znaczy? Każdy z zawodników wie jaka jest jego rola, ale też jest świadom tego, jakie inni mają zadanie. Zawodnicy dobrze się ze sobą czują, mają do siebie zaufanie.

Kolejną ważną kwestią jest relacja zawodników z trenerem. Trener to tak jakby przewodnik stada, mentor, opiekun. To on wymyśla strategie, koordynuje wszystko, to on „wie najlepiej”, ma wizję tego, jak gra powinna wyglądać. Często pełni rolę mediatora w konfliktach. On także wpływa na spójność grupy. Decyduje o tym, kto ma zagrać na jakiej pozycji, kogo powołać, a z kogo zrezygnować.

Psycholog sportowy pomoże zwiększyć motywację.

Znaczenie ma także miejsce występów tzn. to czy gramy na wyjeździe czy u siebie. Teoretycznie u siebie powinno być łatwiej, ale czasem może być czynnikiem przegranej. Zdarza się tak wtedy, gdy zawodnicy bardziej niż na grze, skupiają się na kibicach, nie chcą ich zawieść, pragną wypaść jak najlepiej.

Wywołuje to zazwyczaj skutek odwrotny do zamierzonego: tracą koncentrację na grze, podania są nieprecyzyjne, przez co drużyna albo traci kolejne gole, czy punkty albo nie jest w stanie zdobyć kolejnych. Często można to zaobserwować u drużyn z młodymi zawodnikami.

Ważna jest także presja czasu. Im bliżej do końca meczu, tym większa jest presja, aby zdobyć punkt. Tutaj z kolei znaczenie ma indywidualna odporność na stres każdego zawodnika z osobna. Istotne jest, aby w takich sytuacjach nie tracić zimnej krwi, gdyż poziom napięcia emocjonalnego silnie wpływa na możliwości fizyczne. I znowu, jeśli zawodnik jest mało odporny psychicznie, w warunkach stresowych jego wiara w siebie, w zespół, w możliwość wygrania spada, co skutkuje słabszą techniką gry i w konsekwencji różnymi błędami, które mogą zaważyć na wyniku meczu. Ta kwestia jest bardzo ważna. Zdarzały się już sytuacje, gdzie dana drużyna przegrywała przez cały mecz, aż tu nagle dwa, trzy gole w ostatnich minutach i proszę, mamy zwycięstwo. Dużą rolę odegrało tutaj przygotowanie psychiczne, czyli to, co może dać drużynie psycholog sportowy.

No i na zakończenie ostatnie pytanie: dlaczego rzadko wygrywamy? Czym się różni polski piłkarz od piłkarza hiszpańskiego, angielskiego czy niemieckiego? Oczywiście czynników jest wiele, ale wydaje się, że dużą rolę odgrywa jest nastawienie do gry, edukacja sportowa, która w innych krajach jest o wiele lepiej rozwinięta niż w Polsce. Cóż, konkluzja jest chyba jasna…

Na koniec w związku z rozpoczynającymi się Mistrzostwami Europy w Piłce Nożnej EURO 2012, życzę Naszym szczęścia i wygranej, a Kibicom świetnej zabawy.

Katarzyna Mianowska - psycholog, psychoterapeutka

3
×
Stay Informed

When you subscribe to the blog, we will send you an e-mail when there are new updates on the site so you wouldn't miss them.

Porażka może być drogą do sukcesu
Wiedza na temat psychoterapii - serwis internetowy...
 

Komentarze 20

Gość
Gość - JK w niedziela, 17 czerwiec 2012 21:25

No i nie starczyło woli walki. Mocno grali pierwsze 30 minut. Za mało doświadczenia mają nasi chłopaki. Może potrzeba im tego psychologa i więcej grania, grania...

No i nie starczyło woli walki. Mocno grali pierwsze 30 minut. Za mało doświadczenia mają nasi chłopaki. Może potrzeba im tego psychologa i więcej grania, grania...
Gość
Gość - Kibic w niedziela, 10 czerwiec 2012 11:38

Zgadzam się że przygotowanie mentalnie zawodników jest bardzo ważne. Dodałbym jednak, że w przypadku gier zespołowych należałoby pomyśleć o przygotowaniu mentalnym trenera, przygotowaniu jego psychiki do tak dużego obciążenia jakim jest mecz. W meczu z Grecją widać było że nasz trener spalił się i psychicznie nie udźwignął tego obciążenia. Wygrany mecz zremisowaliśmy.

Zgadzam się że przygotowanie mentalnie zawodników jest bardzo ważne. Dodałbym jednak, że w przypadku gier zespołowych należałoby pomyśleć o przygotowaniu mentalnym trenera, przygotowaniu jego psychiki do tak dużego obciążenia jakim jest mecz. W meczu z Grecją widać było że nasz trener spalił się i psychicznie nie udźwignął tego obciążenia. Wygrany mecz zremisowaliśmy.
Gość
Gość - Adam w środa, 13 czerwiec 2012 01:34

Przy meczu z Rosją było już lepiej. Trener się ogarnął i robił zmiany, a zawodnicy byli naprawdę waleczni. Widać presja meczu otwarcia, przygniotła wszystkich. Oby starczyło tej woli walki na mecz z Czechami!

Przy meczu z Rosją było już lepiej. Trener się ogarnął i robił zmiany, a zawodnicy byli naprawdę waleczni. Widać presja meczu otwarcia, przygniotła wszystkich. Oby starczyło tej woli walki na mecz z Czechami!
Gość
Gość - Kyis w wtorek, 19 czerwiec 2012 11:00

No ale jak na mecz, który trzeba wygrać można wstawić 3 defensywnych pomocników?! Jak weszli zmiennicy to Lewandowski był już padnięty bo wcześniej się nabiegał za piłką! Ja jeszcze raz piszę, że psycholog przydałby się trenerowi by przestsł się bać przegranej, ten lęk go paraliżował!

No ale jak na mecz, który trzeba wygrać można wstawić 3 defensywnych pomocników?! Jak weszli zmiennicy to Lewandowski był już padnięty bo wcześniej się nabiegał za piłką! Ja jeszcze raz piszę, że psycholog przydałby się trenerowi by przestsł się bać przegranej, ten lęk go paraliżował!
Gość
Gość - Kibic w niedziela, 10 czerwiec 2012 11:32

O tak

Gość
Gość - Nati w środa, 27 czerwiec 2012 03:24

Naszym zawodnikom po prostu zabrakło doświadczenia i ogrania. To doświadczenie i wynikająca z niego ogromna sprawność były widoczne u drużyn, które przeszły dalej - Niemców, Włochów, Hiszpanów, Anglików. Mam nadzieje, że dożyję dnia, gdy nas zajdą dalej lub chociaż wyjdą z grupy podczas mistrzostw. Teraz smutno.

Naszym zawodnikom po prostu zabrakło doświadczenia i ogrania. To doświadczenie i wynikająca z niego ogromna sprawność były widoczne u drużyn, które przeszły dalej - Niemców, Włochów, Hiszpanów, Anglików. Mam nadzieje, że dożyję dnia, gdy nas zajdą dalej lub chociaż wyjdą z grupy podczas mistrzostw. Teraz smutno. :(
Gość
Gość - Kris w czwartek, 28 czerwiec 2012 22:39

Będzie dobrze - już za 2 lata Polska będzie mistrzem Świata :-)

Będzie dobrze - już za 2 lata Polska będzie mistrzem Świata :-)
Gość
Gość - NHN w piątek, 08 czerwiec 2012 11:34

Byłem dziś na stadionie w Warszawie, na meczu Polska-Grecja i Polacy, choć widać, że technicznie przygotowani, grali niemrawo. Grecy byli ostrzy, jak tarany, nawet agresywni, ale też skuteczni. Może jakby taki psycholog sportowy popracował z nimi nad wzbudzeniem woli walki i odważnym graniem, to byśmy ten mecz wygrali? A tak remis i szanse spadają... Choć nadal jest nadzieja. To jeszcze nie koniec!!!

Byłem dziś na stadionie w Warszawie, na meczu Polska-Grecja i Polacy, choć widać, że technicznie przygotowani, grali niemrawo. Grecy byli ostrzy, jak tarany, nawet agresywni, ale też skuteczni. Może jakby taki psycholog sportowy popracował z nimi nad wzbudzeniem woli walki i odważnym graniem, to byśmy ten mecz wygrali? A tak remis i szanse spadają... Choć nadal jest nadzieja. To jeszcze nie koniec!!!
Gość
Gość - Sylwek w poniedziałek, 16 lipiec 2012 01:15

Podobno trening naszych piłkarzy to było tylko chodzenie do siłowni i powtarzanie stałych fragmentów gry. Żadnej strategii od trenera. Nie dziwne, że wyszło jak wyszło.

Podobno trening naszych piłkarzy to było tylko chodzenie do siłowni i powtarzanie stałych fragmentów gry. Żadnej strategii od trenera. Nie dziwne, że wyszło jak wyszło. :(
Gość
Gość - Kris w wtorek, 15 styczeń 2013 05:44

Drogi Psychologu, a jak sobie poradzić ze stresem związanym z oglądaniem MŚ 2013 w Piłce Ręcznej, które właśnie odbywają się w Hiszpanii - czy ja dziś dam radę oglądać naszych zawodników? Zawsze grają na granicy mojej wytrzymałości

Drogi Psychologu, a jak sobie poradzić ze stresem związanym z oglądaniem MŚ 2013 w Piłce Ręcznej, które właśnie odbywają się w Hiszpanii - czy ja dziś dam radę oglądać naszych zawodników? Zawsze grają na granicy mojej wytrzymałości
Gość
Gość - Kris w wtorek, 15 styczeń 2013 11:04

No i przegrali ... Normalnie załamka Chyba lyknę jakieś tabletki na uspokojenie

No i przegrali ... Normalnie załamka Chyba lyknę jakieś tabletki na uspokojenie
Gość
Gość - Warszawa w niedziela, 24 marzec 2013 09:08

Byłem na meczach Euro2012 w Warszawie i byłem na ostatnim meczu z Ukrainą. Powiem szczerze, że to był dramat, patrzeć niż nasz zespół. Kłąłem jak szewc. Szczerze mówiąc im dalej od Euro tym gorzej z naszym zespołem ... niestety Fornalik okazał się dobry śle tylko na polską ligę.

Byłem na meczach Euro2012 w Warszawie i byłem na ostatnim meczu z Ukrainą. Powiem szczerze, że to był dramat, patrzeć niż nasz zespół. Kłąłem jak szewc. Szczerze mówiąc im dalej od Euro tym gorzej z naszym zespołem ... niestety Fornalik okazał się dobry śle tylko na polską ligę.
Gość
Gość - Adaśś w wtorek, 04 czerwiec 2013 03:31

CIekawi mnie jak dziś nasi chłopcy wypadną. Będę z całych sił ściskał kciuki za zwycięski remiz z Li.... Lichte ... kurcze nawet napisac tego nie potrafię ;-)

CIekawi mnie jak dziś nasi chłopcy wypadną. Będę z całych sił ściskał kciuki za zwycięski remiz z Li.... Lichte ... kurcze nawet napisac tego nie potrafię ;-)
Gość
Gość - Alfabeta w środa, 05 czerwiec 2013 02:20

Chyba remis a nie remiz :-) Tak czy inaczej grali fatalnie

Chyba remis a nie remiz :-) Tak czy inaczej grali fatalnie
Gość
Gość - Adaśś w środa, 05 czerwiec 2013 06:39

2 razy się zgadzam

2 razy się zgadzam
Gość
Gość - Robert Lewandowski w wtorek, 11 czerwiec 2013 09:40

Fornalik musi odejść!!!

Fornalik musi odejść!!!
Gość
Gość - Lech w piątek, 09 sierpień 2013 08:02

Ale się wczoraj rozczarowałem postawą Lecha Poznań Normalnie chyba mam depresję -serio, normalnie straciłem chęć oglądania piłki nożnej.

Ale się wczoraj rozczarowałem postawą Lecha Poznań Normalnie chyba mam depresję -serio, normalnie straciłem chęć oglądania piłki nożnej.
Gość
Gość - Zbigniew Boniek w piątek, 23 sierpień 2013 04:24

a jak się podobał wczorajszy mecz Śląska? Dla mnie super i bravo za postawę - gorzej z wynikiem

a jak się podobał wczorajszy mecz Śląska? Dla mnie super i bravo za postawę - gorzej z wynikiem
Gość
Gość - Boniek w piątek, 11 październik 2013 03:47

Wiem, że bardzo z grzeszę i mam nadzieję, że nikt mnie za to nie będzie chciał powiesić ale liczę dziś na porażkę naszej drużyny w meczu z Ukrainą. Niestety to jest potrzebne, żeby Boniek zwolnił Fornalika. Mamy dobrych zawodników a on nie jest w stanie zrobić z nich dobrego zespołu. Drużyna gra o 2 klasy gorzej niż na EURO. Jak tak dalej pójdzie to kolejne eliminacje zaczniemy z koszyka 5.

Wiem, że bardzo z grzeszę i mam nadzieję, że nikt mnie za to nie będzie chciał powiesić ale liczę dziś na porażkę naszej drużyny w meczu z Ukrainą. Niestety to jest potrzebne, żeby Boniek zwolnił Fornalika. Mamy dobrych zawodników a on nie jest w stanie zrobić z nich dobrego zespołu. Drużyna gra o 2 klasy gorzej niż na EURO. Jak tak dalej pójdzie to kolejne eliminacje zaczniemy z koszyka 5.
Gość
Gość - Robert Lewandowski w piątek, 20 czerwiec 2014 09:27

Tak sobie oglądam te Mistrzostwa Świata i myślę, że w sumie to może i dobrze, że nasi się nie zakwalifikowali bo poziom jest kosmiczny - dostalibyśmy lanie i cały naród potrzebowałby wizyty u psychologa!

Tak sobie oglądam te Mistrzostwa Świata i myślę, że w sumie to może i dobrze, że nasi się nie zakwalifikowali bo poziom jest kosmiczny - dostalibyśmy lanie i cały naród potrzebowałby wizyty u psychologa!
Gość
piątek, 19 kwiecień 2024

Zdjęcie captcha

Do góry